Share Musicc Lovers

Share Musicc Chat Box

Suggest Song Here|Chatting|Report Broken Link|

online counter

SHARE MUSICC WIDGET!

Nuffnang Ads

Melayu di hati rakyat Rusia!

Ketika orang Melayu berbangga menggunakan nama barat, orang barat menyanjung nama Melayu, Ketika remaja Melayu sibuk "Bershuffle", remaja barat asyik mempelajari lenggok tarian Zapin, Ketika kita ingin menjadi "Orang Putih", "Orang Putih" ingin menjadi kita kerana mereka tahu KEHEBATAN MELAYU !!

Dokumentari khas untuk semua rakyat Malaysia agar cintakan Malaysia dan Bahasa Melayu bersama Ustaz Amin, anjuran ALC Training & Consultancy Sdn Bhd

Saksikan sebahagian dokumentari khas ini:

Apakah perasaan anda selepas menonton video di atas?

Walaupun kita hanya dapat menonton sebahagian sahaja daripada video ini, namun mesej yang disampaikan amat jelas.

Sejujurnya, apabila pertama kali melihat video ini, saya berasa amat terharu dan bangga kerana wujudnya orang barat yang mengkagumi Melayu dan Bahasa Melayu KITA (tidak kira peringkat umur).


Adakah kita sebagai rakyat Malaysia patut berasa bangga atau malu selepas menonton video ini?

Kesimpulan dan renungan:

Banggakah kita menggunakan bahasa Melayu dalam kehidupan 
seharian kita ?
Adakah kita segan dan malu apabila orang lain memulakan perbualan dengan bahasa Inggeris (kerana ingin menjaga standard atau ditakuti dianggap tidak tahu berbahasa Inggeris) maka, kita pun bercakap bahasa Inggeris ?

Apakah kepentingan bahasa Melayu dalam peperiksaan UPSR, PMR dan SPM?


Apa kita boleh buat, tengok dan lihat sahaja ke?

Post kali ini tidak memihak kepada sesiapa, tetapi setelah menonton Orang Barat (orang Rusia) sendiri mengagungkan dan sayang Melayu dan Bahasa Melayu, mengapa tidak kita penduduk Malaysia


Oleh hal yang demikian, alangkah bagusnya sekiranya semua pelancong atau pelajar luar negara yang menetap di Malaysia samada yang bekerja atau melanjutkan pelajaran, MESTI belajar bahasa Melayu dan sekurang-kurangnya fasih berbahasa Melayu sebagai tanda menghormati negara dan bahasa kebangsaan kita, bukan hanya bergantung kepada bahasa International (yang sudah lama diangkat/dijulang) iaitu bahasa Inggeris.  

Apatah lagi KITA sebagai penduduk Malaysia WAJIB fasih dan pandai menggunakan bahasa Melayu dalam perbualan seharian tidak kira untuk urusan rasmi atau sebaliknya.

KITA di Malaysia, bukan di luar negara.

Ada juga berkata "Aku berbangga dapat belajar bahasa-bahasa lain, aku juga langsung tidak malu berbahasa Melayu".  Ya, memang benar, tetapi adakah kita mahu melihat semakin hari rakyat Malaysia khususnya orang Melayu ingin menjadi orang putih, pakaian sudah ke arah barat (lupa ciri kemelayuan dan lupa landasan-landasan Islam), tetapi bangga dengan budaya barat?  Yang tinggal hanyalah agama pada nama dan bahasa ibunda pula semakin terpinggir.
Video ini sekadar memberi kesedaran kepada semua rakyat Malaysia daripada semua lapisan masyarakat agar tidak melupakan atau meminggirkan bahasa Melayu, iaitu bahasa kebangsaan Malaysia.


Sebagai penutup, hayatilah pantun Melayu lama KITA seketika:


Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga,
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu
bahasa.
Cintailah bahasa ibunda kita Bahasa Melayu
 
INGAT! 
TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...